Tour de France

Verhalen uit de Tour

Tour de France uitrijden met een e-bike

Lance Armstrong, als voormalig professioneel wielrenner en voorbeeldfunctie, kunnen we wel vergeten. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om zonder doping de Tour de France uit te rijden. Dit allemaal dankzij de opkomst van de elektrische fiets, ofwel: e-bike. Het enige dat je kan tegen houden is enige zadelpijn of een lege accu door de lange ritten. Het berijden van de beruchte en legendarische bergachtige route: du Soleil in Frankrijk, moet dan ook voor niemand een probleem zijn. Onlangs bekend gemaakte statistieken laten zien dat de Nederlandse bevolking nog nooit zoveel gefietst heeft als nu. Een verklaring voor deze trend zijn de e-bikes. Lange afstanden fietsen is hierdoor geen enkel probleem. Zelfs ouderen (of andere met een fysieke beperking) kunnen nu eenvoudig op de fiets stappen.

Wetgeving en regels voor elektrische fietsen

Sinds de opkomst van de elektronische fietsen waren de elektromotoren vooral bedoeld als trap-ondersteunend: je moet dus eerst trappen en daarna ondersteund de accu om op een hogere snelheid te komen. In de meeste gevallen gaat het hierbij om trap-ondersteuning tot 25 kilometer per uur. Deze fietsen worden tot op dit moment, door de wegenverkeerswet, gezien als fiets. Doordat de ontwikkeling razendsnel gaat en de e-bikes een relatief nieuw verschijnsel is loopt de wet enigszins achter. Nu zijn er fietsen die zelfs bij snelheden van meer dan 25 km/pu ondersteuning bieden. Deze fietsen worden ook wel: high speed e-bikes genoemd. In de Europese wet en regelgeving is opgenomen dat high speed e-bikes met ingang van januari 2017 een snor- (blauw) of bromfiets (oranje) kenteken moeten hebben. Wettelijk worden deze snelle elektronische fietsen dus gezien als snor- of bromfiets.

Welke type keuring de e-bike heeft is afhankelijk van het type keuring van de RDW (Rijksdienst Wegenverkeer). Je kan hiervoor advies vragen bij een elektrische fietsen specialist, zij kunnen hier meer over vertellen. Dus als je een fiets hebt of wilt kopen dat door de RDW gekenmerkt wordt als snor- of bromfiets, dan betekent dit ook dat je verplicht bent een kenteken te dragen op de fiets. Ook een WA verzekering is verplicht en dien je in het bezit te zijn van een (AM) bromfietsrijbewijs. Een helm ben je alleen verplicht als het gaat om een e-bike in de categorie: bromfiets. Dit zijn vooral fietsen die zonder te trappen vooruit komen met een snelheid van circa 45 km/pu. Een bromfietsrijbewijs is hierbij dus een vereiste. Dus als je op vakantie gaat met een e-bike dan gelden de zelfde regels. Buiten de EU kunnen de regels anders zijn.

Wielrennen moet je niet mooi doen, dat moet hard gaan!

oete lieve Gerritje symboliseert Bossche goedmoedigheid en vrolijkheid, Gerrit Schulte was daartegenover  zowat de baarlijke Bossche duivel op twee wielen zelf.  ‘Als ge een geweldige machine voorbij ziet gaan, schuddend als een aardbeving, losgerukt, duivels, haalt uw kinderen binnen en sjor uw huisraad vast, want het is Schulte die passeert’, waarschuwde Tour-directeur Jacques Goddet ooit zijn landgenoten. Het steevaste antwoord op dit soort karakteristieken van de Bosche reus was: ‘Wielrennen moet je niet mooi doen, dat moet hard gaan!’

Dat Gerrit Schulte geen gemakkelijk mens was, mag genoegzaam bekend zijn. Menig official kreeg de volle laag op het moment dat Schulte ergens vermeend onrecht werd aangedaan. Vloekend, briesend en tierend spuwde hij dan al zijn gal,  om vervolgens genadeloos de pedalen met zijn machtig lijf te geselen, om zo al zijn criticasters weer eens de mond te snoeren.

Over Schulte gaan dan ook de meest fantastische wielerverhalen. Van zijn eerste overwinning bij de nieuwelingen in Middelburg in 1935, alwaar hij zo hard fietste dat hij in de laatste ronde aan de wedstrijdcommissaris  vroeg of hij de voorop rijdende wedstrijdwagen met daarin de wedstrijdcommissaris zelf  mocht inhalen. Het proestende en sputterende Fordje was niet in staat de jonge ontketende Gerrit op snelheid voor blijven.

Maar ook de 2e Nederlandse etappezege in de Tour de France van 1938  vormt een memorabel heldenmoment.  Op 4 km voor de meet reed Schulte lek met op 300 meter een volledig op hol geslagen peloton achter zich aan. Schulte zette zich schrap; tijd om de band te repareren was er niet en na de eerste dagen reeds door pech te zijn achtervolgd besloot ‘Le Fou Pédalant’ zonder omkijken met een lekke band gewoon voor het dagsucces te gaan. Toen Schulte in Nantes de Wielerbaan op reed had hij nog 60 meter voorsprong.

Publiek en pers waren verrukt, de heldenstatus van Schulte kreeg met deze overwinning definitief gestalte. Nederland pakte op heroïsche wijze na Theo Middelkamp een tweede etappezege. Een paar dagen later was het gedaan met de Tourambities van Schulte, een ernstig geschil met de organisatie over het feit, waarom Franse renners altijd sneller en eerder werden geholpen zodra deze met pech langs de weg stonden, bezorgde hem een boete van 500 franc, wat zijn totale verdiensten na 8 dagen Tour de France op nog geen fl. 90,- bracht incl. 1 etappeoverwinning.

‘Mij zien ze hier nooit weer’, brieste hij en daar heeft Schulte zich tot en met zijn afscheid in 1960 aan gehouden.  Op de terugweg van Pau naar Den Bosch deed hij nog wel even Parijs aan alwaar hij een criterium met overmacht won en 10.000 franc mee naar huis nam. Maar in de Tour hebben ze zoete lieve Gerritje nooit meer gezien.

Mede door de daarop volgende oorlogsjaren werd het wielrennen op de baan veel lucratiever dan het wegwielrennen waardoor Schulte uiteindelijk min of meer (economisch) gedwongen steeds vaker voor het baanwielrennen koos. Op die piste heeft hij dan ook zijn grootste successen en triomfen en ook zijn afscheid als beroepswielrenner, op 44 jarige leeftijd in 1960, mogen vieren.

Zijn wereldtitel tegen de onverslaanbaar geachte Fausto Coppi in 1948 is zelfs wielergeschiedenis die mede dankzij de naamgeving van club 48(de club van oud wielrenners) nog steeds actueel gehouden wordt.

Een verhaal dat het Rotterdamse Tourpubliek zeker niet mag worden onthouden is hoe Gerrit Schulte samen met zijn koppelgenoot Gerrit Boeyen  tijdens de oorlogsjaren het toenmalige gezag in verlegenheid heeft gebracht. In die jaren waren Schulte en Boeyen een onverslaanbaar koppel, dat het publiek overal waar zij kwamen op de banken kreeg.  Op de vraag waarom Schulte eigenlijk nooit koersen in Duitsland reed, antwoordde Gerrit na enig nadenken: ‘Omdat ze mij daar geen goede contracten bieden! Ik ben waarschijnlijk te duur?’

Hiermee schopte hij vol tegen het Duitse zere been. Lucratieve contracten werden opgesteld en de visa werden geregeld, Schulte moest en zou aantreden in Dortmund, alwaar hij het hele veld met een immens machtsvertoon op 7 rondes achterstand reed. Met een vette premie thuisgekomen zij hij lachend tegen zijn vrouw: ‘Die vragen mij nooit weer’. Een dag later werd Le fou Pédalant echter ontboden om zich te verantwoorden over de vernedering die hij de andere renners had aangedaan.  ‘De primaire gedachte achter de sport wielrennen is, dat  je  wielrennen niet mooi moet doen, maar dat het gewoon hard moet gaan’, doceerde Schulte nuchter.

Dat was de Duitsers ook wel duidelijk, maar om nou de overmacht met 7 rondes voorsprong te etaleren, paste niet in het onoverwinnelijke zelfbeeld dat de natie er in die dagen op na wilde houden.  Tijdens de komende revanchewedstrijd moest Schulte hier dan ook rekening mee houden. Bij een mogelijk volgende overwinning van Schulte mocht het verschil in kracht niet nog eens met 7 rondes worden aangeduid. Dit op straffe van het feit dat anders de winstpremie niet uitgekeerd zou worden.

‘Dat is afgesproken’, zei Schulte koeltjes. Een maand later stond de revanchewedstrijd in Dǖsseldorf op het programma.  Schulte won dit keer uitgekookt als hij was, niet met 7 rondes verschil, maar kwam relaxed padalerend over de finish met 6  ronden voorsprong op de rest van het veld.  Naar de winstpremie kon Schulte fluiten, en hij is daarna ook nooit meer gevraagd om zijn krachten aldaar te etaleren.  Op de terugweg in de auto hoorde je twee mannen zachtjes zingen ‘dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve…’!!!

Biljartkeu, verschillende soorten

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe biljart keu is het je vast al wel opgevallen: er zijn ontzettend veel verschillende biljartkeus te vinden. Dit is eigenlijk ook erg logisch omdat een goede biljartkeu voor iedereen weer anders is. Het is dan ook erg belangrijk dat je een goede biljartkeu vindt die voldoet aan jouw persoonlijke wensen. Zo gebruik je geen snookerkeu bij een potje pool en andersom. Als je naar een biljart en poolcentrum gaat wordt er vaak een keu aangeboden. Deze zijn in de meeste gevallen niet geschikt voor de desbetreffende persoon. Ook is de kans groot dat deze biljartkeus niet bepaald goed verzorgd en behandeld worden. Wanneer je regelmatig gaat poolen of snookeren (of een mooie snooker – of pooltafel in huis hebt staan) is het aan te raden om een eigen biljartkeu te kopen.

Voor elke vorm een andere biljartkeu

Voor elke vorm van biljart gebruik je een andere biljartkeu. Hieronder worden enkele vormen van biljart en de bijbehorende biljartkeus beschreven.

Carambole biljartkeu
De Carambole biljartkeu wordt gebruikt bij carambolebiljart. Carambolebiljart is een vorm van biljart en in het Nederlands is dit de variant die meestal bedoeld wordt met biljart. Het doel van deze vorm van biljart is om zoveel mogelijk caramboles te maken, dat wil zeggen dat de speelbal beide andere ballen geraakt heeft. Hierbij hebben de spelers allemaal een andere kleur speelbal, vaak wit of geel. Als een speler een carambole maakt mag hij of zij nog een keer stoten, anders gaat de beurt naar de tegenstander. Wie het eerst het voorgeschreven aantal caramboles behaalt heeft gewonnen. Voor deze vorm van biljart kan je dan ook het beste een speciale carambole biljartkeu aanschaffen.

Pool biljartkeu
Ook voor poolen heb je ook een speciale biljartkeu. Poolen is natuurlijk weer een hele andere vorm van biljart dan carambole. De verschillen tussen de carambole – en poolkeu zijn onder andere:

  • Het gewicht: de poolkeu heeft een gemiddeld gewicht van 550 gram waar het gewicht van de carambole keu gemiddeld op 500 gram ligt.
  • De lengte: de poolkeu is 145 centimeter lang en de carambole keu 140 centimeter.
  • De diameter van de pomerans. De diameter is van de poolkeu meestal 13 of 13,5 millimeter. De carambole heeft een diameter van 11,5 millimeter.

Voetbalshirt echt of nep?

Er zijn tegenwoordig zoveel voetbalshirts op de markt en met enorme prijs verschillen. De prijs kan wel variëren van 90 tot 10 euro. Meestal kun je er vanuit gaan als je er 90 euro voor betaald dat het echte shirts zijn. Maar toch wil je zeker weten of je niet 90 euro over de balk gooit vanwege een nep-shirts. Gelukkig kan je in de Nederlandse grote sportwinkels er vanuit gaan dat er echte originele merkshirt word verkocht. Bekende merk kleding zoals Nike, Adidas, Puma enz. Hebben strenge eisen aan winkels waar ze hun merk verkopen. Je kan er vanuit gaan dat een winkel in een zijstraatje niet zomaar originele Nikes mag verkopen. Ga je naar minder bekende winkels of koop je in het buitenland moet je echter beter oppassen. De laatste jaren zijn namelijk de nep bijna niet te onderscheiden van de neppe. Ze worden in Azië steeds beter in het kopiëren van T-shirts. Natuurlijk is er niks mis met nep shirts. Zeker als je financieel niet zo breed hebt en veel kosten kwijt bent aan je studie is het fijn om toch een shirt van je favoriete club te kunnen dragen.

Waar moet je op letten als je een echte merk shirt wilt hebben?

Kwaliteit
Kwaliteit is vaak veel slechter dan de originele shirts. Nep shirt zijn vaak gemaakt van mindere sterkere materiaal, er staan spelfouten op en de naden zijn slecht gestikt. Je kunt deze shirt vaak makkelijk uit elkaar scheuren.

Label
Bekijk goed de label van de shirt die je wilt kopen. Vaak staat hier al de officiële merk op aangegeven. Je kunt ook zien waar het gemaakt is en wat et adres is van de fabrikant. Waslabel zit altijd aan de linkerzijde van de shirts.

Buitenland
Belangrijk is om te weten dat originele voetbalshirts overal ter wereld ongeveer de zelfde prijs hebben. Reken altijd eerst even om in valuta om uit te rekenen of het ongeveer dezelfde prijs heeft. Een voetbalshirt die ruim 20 euro goedkoper is kun je al vanuit gaan dat dit niet de originele model is.

Kortom zijn een hoop zaken waarop je moet letten wanneer je een voetbalshirt koopt. Wij hopen je hiermee op weg te helpen om een juiste keuze te maken. Wanneer je op internet zoek naar shirt word het natuurlijk allemaal wat lastiger.

Tour de France © 2016. Theme Squared created by Rodrigo Ghedin.